lördag 17 september 2011

Härlig, solig lördag

Åh, jag har haft en riktig toppendag idag! Först var jag med Linnea på ridskolan. Det är så roligt att stå och titta när de rider tjejerna. De är så duktiga och tuffa för att bara ha ridit ett år på ridskola. Galopperar och hoppar som galningar. Här är en länk till en film som vi filmade förra lördagen när Linnea red:

Linnea och Rasmus

Idag bytte de hästar och Linnea red en annan shettis som heter Bella. Måste erkänna att jag var så stolt när jag stod och tittade på när hon hoppade en bana på fem hinder i galopp. Envis som bara den är hon och ser till att hästen gör som hon säger.

Först hade vi tänkt att åka till Uppsala och klippa oss efter ridskolan, men vi åkte hem istället. Solen sken och det var riktigt härligt september väder! Man ska försöka passa på att vara ute de här härligt varma höst dagarna för det är inte så många kvar.

Jag gick ut och stängslade in en ny bit vall till hästarna. Igår släppte vi in Starlight och Belize i flocken igen. Det verkar gå bra. Belize har taggat ner och är en rar liten häst som gärna kommer fram i hagen och pratar en stund. Dessutom är hon riktigt snygg. Ylva var här och verkade henne häromdagen och gillade vad hon såg. Dock ska jag försöka sälja henne i alla fall. Åtta hästar är i mesta laget....Rätt hem är viktigt och jag kommer inte att ha bråttom.

Tog med mig Sibban tillbaka till stallet. Följde som vanligt med utan att vare sig gnägga eller stanna. Det är verkligen en kanonhäst på alla sätt! Satte på sadel och träns och gick ner till ridbanan och longerade henne för tredje gången i hennes liv. Hon var helt cool och betedde sig som hon aldrig gjort något annat. Provade att sätta longerlinan i tränset och det fungerade bra även om Sibban tyckte det var lite konstigt. Eftersom hon skötte sig så bra gick vi en promenad i skogen istället för att stanna på ridbanan. Mysigt!!!

När Sibban gått ut till de andra hästarna igen gick jag och Linnea ut i skogen och plockade en korg kantareller. Det åt vi sedan till kvällsmat! Mums!!!

Annars har det hänt en hel del roliga saker under veckan. Förra söndagen var jag och red en LB:1 på Pondus. Det var den första tävlingen efter sommarvilan och jag hade suttit på honom tre gånger. Han var spänd på framridningen men slappnade av efter en stund. Vi har ett koncept som verkar fungera för oss där vi först fräser omkring som värsta ponnybarnen i trav och galopp utan kontakt på tygeln innan vi börjar jobba. Nu är ju inte Pondus någon ponny precis med sina 176 cm över havet men det är ett bra sätt att bli varm i kroppen och släppa på lite spänningar . Därefter är det övergångar, övergångar och övergångar som gäller.

I alla fall kom han fint till arbete och när vi travade och galopperade runt tävlingsbanan i väntan på startsignal kändes det riktigt, riktigt bra. Även inne på banan förvånade han mig och var inte speciellt tittig även om han stod emot något (syntes inte enligt ägaren). Alla saker utfördes på rätt plats och jag var hur nöjd som helst efteråt. Både jag och ägaren var helt överens om att det borde bli godkända % och att det var ett av de bättre programmen som vi ridit tillsammans.

Det tyckte inte domaren.... Kommentarerna var bra och rättvisa men poängen var lite konstiga och stämde inte med kommentaren. I alla fall låg vi på 6:or i snitt och med några 5:or och desto fler 7:or så hamnade vi på strax över 60 % på programdelen. "Under strecket", på koefficientpoängen, var det mest 5:or och det kändes inte okej eftersom det inte ens är godkänt och så dåligt rör sig inte Pondus. Men vad sjutton vi bestämde oss för att inte gräma oss över några poäng utan förlita oss på det som vi kände och som ägaren sett. Pondus har inte startat så många gånger ännu och dessutom har jag och I-L roligt när vi är ute på tävling!!!

Nästa start är om två veckor i LA:1. Tävlingen i helgen gav mersmak och jag ser fram emot nästa. Om vi får plats (står som reserv) kommer jag troligen att debutera Royal i en LB samtidigt! Spännande .

Imåndags var det dags för Sibbans första träning på bortaplan! Vi åkte till Tuthammaren och löshoppade för Johan Becker. Sibban var duktig och klev på transporten direkt. Träning ger färdighet. På plats fick hon stå på släpet några minuter innan vi lastade ur och hon stod helt still. Sibban var exemplarisk att hantera trots att det var nytt ställe och andra hästar som rörde sig. Inte en gnäggning och hon följde mig överallt. Skönt med en cool och trygg tjej.

När det blev vår tur fick vi börja med att leda henne runt ridhuset några varv. Det var första gången hon var i ett ridhus och hon var lite frågande över situationen. Därefter släppte vi henne och hon fick trava runt ridhuset. Hon var lite tveksam först men Johan, Renee och jag drev på henne och snart travade hon runt ridhuset i en flott, flott trav. Alltså att hon KAN trava det visste jag men att hon kunde trava så här ....Efter lite mer drivning blev det galopp också och sedan lade vi upp ett litet hinder.

Det var lite läskigt tyckte Sibban och stannade och tittade. Johan drev henne över. Likadant blev det på försök nummer två. Sedan fick hon stå och fundera en stund. Mattehjärtat blödde lite eftersom Sibban inte var van vid viftande piskor och såg lite förvirrad ut. "Matte rädda mig" sa blicken. Lilla Snibban då....

Vid nästa försök kom hon över och rev bommen. Sa jag att min häst var dressyrstammad? Det är hon!!!! Johan lade ner det till ett kryss och lade en bom vid nästa hinder. Fortfarande lite tveksam bjudning men Johan drev på kraftigt och sedan fick hon fundera en stund igen.

Rätt som det var trillade poletten ner och det räckte att Johan smackade till så galopperade hon över "hindren". Lade upp även det andra och hon fick gå över två gånger till och då var hon klockren även om kanske taxeringen kan lämna lite mer att önska . Målet var nått och hon bjöd i galopp genom serien och vi gav oss för dagen. Det är så himla skoj med unghästar. "Förstår inte, förstår inte...men nu...Alltså var det det här du menade...Klart jag kan detta!!!"

Pratade en stund med Renee och Johan som tyckte att Sibban var en snygg häst och att hon absolut hade kvalitet för att få diplom vid 3 års testet om hon fortsätter att utvecklas så här. Då sprack nästan mattehjärtat av stolthet. "Spännande stam" tyckte han också.

Skoj, skoj!!! Nu ska Sibban få smälta detta och sedan är det dags igen om två veckor. Det är roligt att se hur hoppningen kommer att utvecklas och vilken kapacitet hon har egentligen när hon förstår vad som förväntas av henne. Tror att Sibban är lite som Cometa som behövde lära sig att hoppa och som sedan hoppade fint och tyckte att det var kul. Tydligen var hon ett skolboksexempel på hur de flesta hästar reagerar första gången. Toppen att få hjälp, jag hade aldrig vågat driva så kraftigt, men det behövde hon denna gång.

Hagkompisen Caramell var där senare på kvällen och utsågs till kvällens bästa hopphäst. Hon fick tom hoppa ett 90 centimeters hinder (något som vi aldrig hade fixat) . Kul och jag är inte förvånad över att hon är en riktig liten hopphäst vackra Caramellen.

Lastade en trött bebis som åkte hem för några timmars vilande i stallet. Jag är stolt och glad över min fina, fina Sibban-Bibban. Vilken pärla hon är i all hantering och allt runt omkring . Hon är en snygg häst men det stora pluset är hennes fantastiska temperament.

I tisdags red jag Uffe träning på Royal. Hon var så himla duktig och som hon travade. Red flera riktigt bra övningar. Bland annat fick vi rida en liten volt i varje hörn i galopp och mellan volterna skulle hästen vara ställd. När jag gjorde skänkelvikningarna skulle jag driva med båda skänklarna och inte vara så fokuserad på sidförande skänkel. En mycket bra och givande träning och Royal var pigg och framåt och jobbade duktigt hela passet. Är jätteglad att jag får låna henne för det är en härlig häst!
 
Red Pondus i fredags. Vi red ut på banvallen och galopperade. Jättemysigt på en pigg och glad häst. Avslutade med att rida LA:1 på ridbanan. Det finns en hel del att putsa på men han kändes energisk hela passet. Nästa helg är det dags för tävling igen!
 
Nu ska jag mysa lite med familjen. Imorgon ska jag, Linnea, Anna och Stina åka till The Studio och vara modeller för en dag. Det ska bli roligt faktiskt även om det känns lite konstigt och ganska så mycket inte Lotta!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar