onsdag 7 september 2011

Äntligen en uppdatering.....

Här kommer en uppdatering på hästfronten.....

Stina mår bra. Hon har fallit ur lite under senaste delen av sommaren. Meningen är att hon när hon har ätit upp sig och Likören är avvand ska sättas igång försiktigt. Vi har därför arbetat med hennes hovar under de senaste tre månaderna. Stina har fullblodsfötter med tunna sulor som gärna får ytliga sprickor om de flyter ut. Genom att verka oftare, smörja hovarna varje dag samtidigt som hon fått biotin har hovarna blivit riktigt fina.Hon har mått bra att barfota under många år. Igångsättningen kommer att ske långsamt för att hon ska få tid att muskla sig och bli stark. Eventuellt betäcks hon igen till våren men troligen inte.



Likören växer så det knakar. Hon är stor och i ganska så rejäl växtfas. Målet är att hon vid installning ska ställas i egen box och vänjas av helt vid sex-sju månaders ålder. Temperamentsmässigt är hon lika trevlig som sina syskon. Härligt bussig och komplicerad.









Sibban har börjat longeras med sadel och träns. Vi har provat att tömköra en gång. Det förstod hon inte riktigt men jag ska försöka tömköra några gånger till inom en snar framtid. Under september och oktober ska vi åka och löshoppa för Johan Becker. I slutet av september hoppas jag att hon kan åka till Jenniemy för insittning och inridning. Därefter blir det vila i ett antal månader innan jag börjar rida igen. Jag längtar efter att få sitta på henne. I maj väntar 3 årstest som första mål.



Royal lånar jag ibland på dressyrträningar. Det är så kul att rida madame! Pigg och framåt och ger en härlig ridkänsla. Hon ska betäckas antingen 2012 eller 2013. Troligen det senare året.



Morris kommer att gå på lösdrift tillsammans med Mojje fram tills han åker i slutet av januari. Därefter ska jag börja arbeta henne mer vid hand och förhoppningsvis ska Linnea börja rida henne.







Jag spontanshoppade två welshston häromveckan. Har hållt lite utskik efter något trevligt ponnysto som jag kan avla på och helt plötsligt hittade jag två stycken!



Jag köpte diplomstoet Eirian Blida e. Wildzangs Gloriant och hennes 1,5 åriga dotter e. Bostorp Tuborg. Förra ägaren hade köpt Blida som 3 åring till dottern. När de ägt henne i 340 dygn stod en fölunge i boxen. Hingsten på stuteriet hade hoppat in och betäckt några ston, däribland Blida. Fölet var Belize.





Blida ordande sin betäckning även i år genom att locka in och förföra den 1,5 åriga halvblod/welsh hingsten i hagen brevid. Hon är dräktig och ska föla i januari.

Belize hade inte varit ifrån sin mamma förut men det har varit en helt odramatisk frånskiljning. Sibban och Belize går i Hamra och Blida går med de andra hästarna. Belize har visat lite humör och blir lite arg när hon inte riktigt förstår vad som förväntas av henne. Det kommer säkert att gå över när hon blir mer hanterad. För det mesta är hon snäll och rar. Belize kommer troligen att säljas om jag hittar rätt hem annars får hon vara kvar.





Blida ska arbetas och ridas lite försiktigt under två månader innan hon får semester inför den väntade fölningen. Efter sommaren ska hon börja ridas och utbildas igen. Tanken är att hon ska bli ridhäst till Linnea efter Morris. Avkomman blir förhoppningsvis en D-ponny som i sin tur kan ta över efter Blida. Än så länge har jag tagit in henne själv i stallet och satt på sadel och träns och gått en liten promenad. Provade sedan att sitta upp och skrittade några hundra meter innan vi gav oss. Jag vet inte hur mycket hon är riden så vi tar det lite försiktigt. Dessutom bara korta lugna turer eftersom hon är dräktig och inte igång.

Jag rider och får även äran av att tävla Inga-Lills Pondus för att hålla igång min egen ridning. Det är jätteroligt!

1 kommentar:

  1. Oh, såg att ni har köpt Blida och hennes föl. Jag var själv och tittade på Blida till min dotter men då Blida var dräktig och jag inte riktigt har möjlighet att ta hand om ett föl som kommer mitt i vintern var vi tvungna att tacka nej. Men min dotter pratar fortfarande om henne och blev väldigt förtjust :) Så det känns skönt att se att hon verkar ha fått det helt underbart hos er. Kul att jag hittade henne ;)
    Hoppas att det var ok att jag skrev i din blogg?
    //Ulrika Engström, ulrika.engstrom@aqg.se

    SvaraRadera