lördag 10 september 2011

Mycket nu....

Herregud vad tiden går fort och vad mycket som händer hela tiden. Härligt!!!!

Igår började jag dagen med att rida Pondus. Vi red ut banvallen fram och tillbaka. Den är verkligen härlig alltid lagom hård/mjuk oberoende väder. Pondus kändes fin. Jag hade satt på honom hans gamla bett och det gillade han och gick och sög på det.

Avslutade sedan med att rida på ridbanan. Många små övergångar och ryggningar för att få ihop honom innan vi red igenom programmet. Inga-Lill hade trimmat bra och jag känner mig trygg inför söndagens tävling.

Eftermiddagen igår tillbringade jag och barnen på Thuns. Nästa helg ska jag och Linnea åka och fotografera oss (tillsammans med Stina och Anna) på The Studio och något nytt var jag tvungen att shoppa loss.

På kvällen hade jag en mysig stund med familjen först framför finnkampen (jag tycker fortfarande att det är himla skoj att sitta och titta på friidrott) och sedan idol. Åt alldeles för mycket godis men gott var det!

Idag började vi med att åka till ridskolan med Linnea. Hon red Rasmus idag också. De tränade på volter där de skulle hålla yttertygeln sträckt och rida hästarna med raka halsar och ledande inner tygel. Tror inte att Linnea fattade riktigt vad Jempa menade men det gick bra ändå. Filmade faktiskt för en gångs skull så det kommer kanske upp en liten filmsnutt inom kort!

Vi fick med oss Ebba hem efter ridningen. Hon och Linnea red på ridbanan på Starlight och Morris. Mojje var också med men efter att ha klättrat på mamma, bitit Starlight i rumpan och Linnea i foten förpassades han till skamvrån i mitten hos mig i ett grimskaft. Lilla skitunge....

Tjejerna red riktigt fint och Ebba klarade Starlight mycket bra. Linnea galopperade på Morris och hon är ju bra snäll hästen trots att hon inte alltid går att styra. De är så söta tillsammans. Släppte ut Morris och Mojje ut i hagen och båda tjejerna red barbacka på Starlight upp till Hamra där vi släppte ut honom till Belize och Sibban. Fikade hos Marianne och Gunnar innan jag fångade in Sibban och gick hem med henne.

Vilken pärla hon är. Hon gnäggade inte en gång utan följde snällt med hem och in i stallet där hon fick äta lite. Anna kom förbi så vi passade på att prova att tömköra Sibban en gång till på ridbanan. Hon förstod lite bättre vad som väntades av henne och vi lyckades att svänga några gånger åt båda håll utan att Anna behövde hjälpa till allt för mycket. Även start och stopp fungerade oftast. Nästa gång ska vi försöka oss på att gå ut i skogen och se om vi kan hitta lite bjudning. Gav oss ganska så snart eftersom Sibban blev jättetrött i huvudet.

Släppte ut henne till de andra hästarna och nu går de i två grupper. Sibban är chef över Morris och Mojje och Blida vaktar över Stina och Likören. Hon är ganska så tuff för att bara vara två år Sibban och är inget sto som tar skit från någon annan häst. Tror att hon kommer att bestämma i hagen om hon får några år till på sig.

Sedan stängde jag en ny bit på vallen och där går alla hästar och mumsar precis nu. Nu ska jag gå upp och måla en vägg till i Filips rum innan det är dags att ta kväll. Idag ska vi äta grillat lamm mums!

Imorgon väntar tävlingsbanan för mig och Pondus. Får väl se hur det går. Jag har inte hunnit rida så många gånger efter sommaruppehållet men Inga-Lill trimmar honom så förtjänstfullt mellan passen så jag behöver inte rida mer. Nej, dags att fatta målarpenseln. Ha det gott alla!



2 kommentarer:

  1. Här lyser flitens lampa (som vanligt) Full rulle på bloggandet också, en hel del att läsa ikapp. Lycka till idag, ska hålla hårt i tummen.
    Kram/Bettan

    SvaraRadera
  2. Jösses, jag lyckades lämna en kommentar :-)

    SvaraRadera